Teatr Ochoty, ul. Mikołaja Reja 9 Wstęp bezpłatny
-
Wieczór z twórczością Bolesława Leśmiana w trzech odsłonach:
– poezja Bolesława Leśmiana w interpretacji aktorskiej,– życie i twórczość poety
– Leśmian Impro.
W pierwszej części spotkania o mniej znanych faktach z życia zamojskiego rejenta opowie jego biograf, autor kilku książek biograficznych o Leśmianie – Piotr Łopuszański.
W drugiej części wieczoru wybrane wiersze, z różnych okresów twórczości poety zaprezentują aktorzy: Beata Jewiarz i Jakub Snochowski.
Interpretacji wierszy bedzie towarzyszyła oprawa muzyczna, za którą odpowiada – Envee (Maciek Goliński).
Dodatkowy element projektu Sto lat dla Leśmiana to Leśmian Impro, w wykonaniu Michała Sufina i Bartka Młynarskiego z Klubu Komediowego. Efekt tego działania jest nieprzewidywalny, fascynujący i absolutnie premierowy.
Scenografia, pełna naturalnych, przyrodniczych odniesień to propozycja Justyny Stoszek.
Koncepcja// reżyseria: Beata Jewiarz
Partnerem wydarzenia jest Teatr Ochoty, Dom Kultury Dorożkarnia, Leniva Studio, Klub Komediowy, Polskie Radio RDC.
***
Urodzinowy projekt Sto lat dla Leśmiana to działanie artystyczne, które przybliży publiczności bogatą i pozostającą w cieniu wielkich narracji literacko-poetyckich twórczość wybitnego polskiego poety XX wieku. Wchodzimy w świat Leśmiana, by zapytać o najważniejsze sprawy: sens życia, miłość, dzieciństwo, nasz stosunek do Boga, natury.Dzięki twórczości Leśmiana odbiorcy będą mogą doświadczać niezwykłego połączenia kunsztu literackiego z najgłębszą problematyką filozoficzną, dotykającą podstawowych, uniwersalnych kwestii egzystencjalnych i antropologicznych.
Wykonawcy:
Jakub Snochowski – aktor, performer, impro trener, instruktor teatralny. Występował w teatrach: Starym, Ludowym, Bagatela w Krakowie, Wielkim, TR, Dramatycznym, Konsekwentnym, Wytwórnia, Ochoty, Studio, Polskim w Warszawie, Polskim w Bydgoszczy oraz Pieśń Kozła we Wrocławiu, Teatrem Szekspirowskim w Gdańsku. Współpracował m. in. z Jerzym Jarockim, Jerzym Stuhrem, Jerzym Skolimowskim, Andrzejem Wajdą, Maciejem Prusem, Krzysztofem Krauze, Pawłem Miśkiewiczem, Łukaszem Barczykiem, Janem Klatą, Grzegorzem Jarzyną, Grzegorzem Bralem (teatr fizyczny), Robertem Wilsonem, Janem Fabrem oraz Meg Stuart (projekty choreograficzne). Regularnie prowadzi warsztaty wzmacniania intuicji autorską metodą, którą wykorzystuje również w szkoleniach biznesowych. Jest twórcą wielu akcji performatywnych w przestrzeni publicznej. Prowadzi zajęcia- wykłady/inspiracje w liceum im. Narcyzy Żmichowskiej (klasa o profilu teatralnym).Beata Jewiarz – absolwentka PWST we Wrocławiu; dziennikarka radiowa (Polskie Radio RDC), telewizyjna, aktorka, performerka. Jessica, córka Shylocka, w spektaklu teatralnym „Kupiec Wenecki“ Szekspira, w reżyserii Pata Ciernana (Irlandia, Cork). Dubbinguje produkcje animowane, dokumentalne i fabularne. W grze „Wiedzmin 3: Dziki Gon“ (CD Projekt RED) użyczyła głosu Yennefer z Vengerbergu. Autorka pokojowych akcji happeningowych (“Be Haiku”, „Miasto: emocje”). W Polskim Radiu RDC prowadzi autorskie audycje o kulturze: „Niedzielny Poranek i Mnie się to podoba, Popołudnie RDC. Współautorka książki „Be Haiku“ wyd. Blue Bird, nominowanej w konkursie Najpiękniejsze Książki Roku 2017 PTWK. Laureatka nagrody za upowszechnianie czytelnictwa Polskiej Sekcji IBBY 2016.
Maciek Goliński (Envee) – debiutował nakładem wytwórni Kayax 2002 roku płytą „Envee i Niewinni Czarodzieje”. O tamtej pory aktywny na scenie muzycznej jako muzyk, dj i producent muzyczny. Autor muzyki teatralnej, współpracował z niezależnymi teatrami Usta Usta (m.in. Rzeźnia Lila Róż), Porywacze Ciał (Best of), Polskim Teatrem Tańca (Dancing Hz), Michałem Znanieckim (Innocenti Czarodzieje). Jest Autorem muzyki oraz udźwiękowienia dwóch filmów z serii „Muzeum Utracone”. Jego utwory zostały wykorzystane w filmach (Egoiści, Wtorek), w słuchowiskach, reklamach radiowych i telewizyjnych oraz niezależnych undergroundowych produkcjach audiowizualnych. Pracował w radio RDC jako prowadzący autorską audycję muzyczną “Nakamarra” oraz przez niespełna rok pełnił obowiązki szefa muzycznego tej stacji.
We wrześniu 2011 ukazała się jego EPka Kali, wydana nakładem U Know Me Records. Z wytwórnią wiąże się na dłużej, realizując nagrania dla niektórych artystów z tej wytwórni. Reprezentuje ją jako dj i artysta. W grudniu ukazała się najnowsza płyta artysty „Time & Light”.Piotr Łopuszański – pisarz i dziennikarz, specjalista twórczości Bolesława Leśmiana. Publikuje od 1991 r. Jego artykuły o ludziach kultury, epokach i zdarzeniach historycznych, pisarzach, aktorach były publikowane w: „Razem”, „Życie Warszawy”, „Twórczość”, „Przegląd Artystyczno-Literacki”, „Teksty Drugie”, „Perspektywy”, „Top-Biografie”, „Pamiętnik Literacki”, „Tygodnik Solidarność”, „Podkowiański Magazyn Kulturalny”, „Kurier Warszawski”, „Akcent”.Pracował w „Życiu Warszawy”, PIW, w TVP, „Perspektywach”, „Focus Historii”. Współpracował z Radio Kolor, Radio Toruń, Radio Gra. Występował w audycjach Programu III Polskiego Radia.
Michał Sufin – autor, scenarzysta, adaptator tekstów, improwizator, instruktor improwizacji. Współzałożyciel Teatru Improwizowanego Klancyk, w którym występował przez 13 lat. Współtwórca i dyrektor programowy Klubu Komediowego w Warszawie, w którym gra do dziś. Improwizacji uczył się w w licznych warsztatach najważniejszych amerykańskich szkół improwizacji (iO, Annoyance, Second City). Jest współautorem siedmiu scenariuszy spektakli cyklu kabaretowo-teatralnego „Fabularny przewodnik po…”, a także autorem trzech grotesek scenicznych: „Hotel Asteroid. Space opera w trzech scenach”, „Pod sennym szerszeniem” i „Saturn i Mel, czyli człowiek, który chciał być rzeczą”.
Bartosz Młynarski – założyciel i członek Teatru Improwizowanego Klancyk, z którą improwizuje od 13 lat. Ukończył kurs improwizacji w teatrze iO w Chicago. Występował na licznych festiwalach improwizacji, w tym również zagranicznych, m.in. w Chicago, Nowym Jorku, Paryżu. Na co dzień występuje w Klubie Komediowym w Warszawie, którego jest również współwłaścicielem. Występował na zamkniętych eventach i prowadził warsztaty z użyciem narzędzi improwizacji teatralnej dla pracowników największych marek w branży samochodowej, finansowej czy technologicznej w Polsce.