Edukacja i kultura to dwie strony tego samego medalu:
edukacja jest subiektywną stroną kultury,
a kultura obiektywną stroną edukacji.
(Karl Ermert)
Program współpracy domu kultury ze szkołami na warszawskim Mokotowie
W 2018 roku Dorożkarnia zaprosiła mokotowskie szkoły oraz pracownię ”Kolektyw Badawczy” do wspólnego opracowania programu w ramach warsztatu thinking designe. Wspólnie z badaczami nauczyciele i animatorzy stworzyli „Model projektowania współpracy domu kultury ze szkołami”.
W oparciu o ten Model przygotowaliśmy autorski program, który realizujemy w szkołach w ramach projektu Klasa w Warszawie. Warszawa z klasą.
Zgodnie z założeniami tego projektu stawiamy na:
1. Podnoszenie kompetencji uczniów warszawskich szkół w obszarze kultury, nauki, techniki i sportu
2. Podnoszenie kompetencji społecznych i obywatelskich, w tym związanych ze wzrostem zainteresowania Warszawą
3. Przygotowanie dzieci oraz młodzieży do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, naukowym i sportowym Warszawy
4. Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej
5. Wsparcie działalności dydaktycznej, wychowawczej, kulturalnej, sportowej realizowanej przez szkoły
6. Uatrakcyjnienie oferty zajęć wspierających rozwój talentów i zainteresowań uczniów.
Naszą propozycję wspólnych działań kierujemy do:
– Dyrektorów szkół funkcjonujących na terenie warszawskiego Mokotowa,
– nauczycieli przedmiotów humanistycznych i artystycznych,
– dzieci w wieku wczesnoszkolnym,
– uczniów klas IV – VIII,
– młodzieży uczącej się w szkołach ponadpodstawowych
– rodziców zaangażowanych w proces edukacji kulturalnej swoich dzieci.
Zapraszamy i proponujemy otwartą formułę współdziałania w partnerstwie, opartą na indywidualnym podejściu do każdej szkoły oraz na budowaniu i planowaniu zajęć z uwzględnieniem aktualnych potrzeb, preferencji i możliwości nauczycieli i uczniów.
Organizujemy dwa rodzaje zajęć:
1. różnorodne zajęcia „na miarę” czyli zajęcia recytatorskie, taneczne, teatralne, filmowe, plastyczne, przygotowywane w porozumieniu ze szkołą
2. konkretne zajęcia wg. gotowych scenariuszy, takie jak:
„Korzenie Siekierek” – zajęcia dotyczące historii lokalnej, realizowane w oparciu o zasoby mikromuzeum siekierkowskiego i szczegółowo opracowaną trasę spaceru po Galerii Miejsc Zapomnianych.
„Cooltura, Qultura, Kultura – klucz do poznania siebie” – cykl spotkań dedykowany uczniom klas maturalnych. W trakcie kolejnych zajęć młodzież stojąca u progu dorosłości ma możliwość pogłębienia wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania stresem, funkcjonowania w zmianie, konstruktywnego i krytycznego myślenia, wzmacniania poczucia własnej wartości, budowania relacji oraz efektywnego planowania i działania, a także skutecznego komunikowania się oraz radzenia sobie z tremą podczas wystąpień publicznych. Zajęcia mają charakter kulturalno-społeczny.
Oferowane przez nas zajęcia prowadzą wykwalifikowani edukatorzy posiadający wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą – ludzie pełni pasji, energii i pomysłów. Są to:
– animatorzy kultury, edukatorzy i pedagodzy
– choreografowie i tancerze
– aktorzy, reżyserzy teatralni i filmowi
– artyści plastycy
– producenci i koordynatorzy projektów kulturalnych o zasięgu lokalnym, regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym
Organizujemy zajęcia jednorazowe lub kilkukrotne.
Zajęcia mogą dotyczyć jednego tematu albo mieć charakter kompleksowy.
Proponujemy różnorodne formy działań – mogą to być warsztaty, spotkania, zajęcia w terenie.
Działania z uczniami realizujemy wspólnie z nauczycielem lub jedynie w obecności nauczyciela-opiekuna.
Ponadto oferujemy nauczycielom bezpośrednie wsparcie polegające na dzieleniu się przez naszych instruktorów wiedzą i doświadczeniem z zakresu edukacji kulturalnej w ramach konsultacji indywidualnych lub grupowych.
W trakcie trwania całego procesu realizacji zajęć zapewniamy stałą opiekę doświadczonych Koordynatorek, których zadaniem jest organizacja wspólnego przedsięwzięcia „od A do Z” i zadbanie o sprawny przebieg wszystkich zaplanowanych działań.
Zajęcia organizujemy:
– w ramach godzin lekcyjnych
– w godzinach pozalekcyjnych
– w dni wolne od zajęć szkolnych.
Realizowane przez nas zajęcia mogą odbywać się:
– w siedzibie Domu Kultury „Dorożkarnia”
– w siedzibie szkoły
– w miejscach lub w placówkach odpowiadających tematyce zajęć
– w terenie.
Koszt działań warsztatowych jest uzgadniany bezpośrednio z osobą organizującą zajęcia ze strony szkoły, z uwzględnieniem liczby godzin oraz przewidywanej liczby uczestników zajęć.
Edukacja kulturalna realizowana w szkole wspólnie z nami:
– znakomicie uzupełnia i urozmaica proces nauczania
– wspomaga i wspiera nauczycieli
– aktywizuje i angażuje uczniów
– opiera się na dobrowolności, partnerstwie i szacunku
– inicjuje i kształtuje potrzebę kontaktu uczniów z kulturą i sztuką
– jest działaniem efektywnym długookresowo
– pełni funkcję integrującą środowisko oświaty i kultury
– nie wymaga od nauczycieli dodatkowej pracy „papierkowej”
– nie pociąga za sobą wysokich nakładów finansowych
ZAPRASZAMY
Etap I – działania informacyjne poprzedzające decyzję o współpracy
- kontakt Koordynatorki ze szkołą lub przekazanie przez Szkołę wstępnej deklaracji zainteresowania współdziałaniem z Domem Kultury „Dorożkarnia”
- spotkanie Koordynatorki z Dyrektorem szkoły lub wyznaczonym Nauczycielem i przekazanie informacji o Programie
Etap II – zawarcie Porozumienia o współpracy w partnerstwie
- obustronne podpisanie Porozumienia o współpracy w partnerstwie
Etap III – zdefiniowanie aktualnych potrzeb w obszarze edukacji kulturalnej w Szkole
- spotkanie Koordynatorki z Nauczycielem/Nauczycielami zaangażowanymi we współpracę i realizację Programu w celu zdiagnozowania potrzeb dotyczących edukacji kulturalnej
Etap IV – przygotowanie Planu zajęć
- przygotowanie i obustronne zatwierdzenie Planu zajęć uwzględniającego potrzeby, możliwości i wymagania Szkoły
Etap V – realizacja zaplanowanych zajęć
- realizacja pojedynczych lub cyklu zajęć
Etap VI – podsumowanie zrealizowanych zajęć w ramach Programu
- ewaluacja realizacji zaplanowanych zajęć
- przygotowanie i obustronne przyjęcie Sprawozdania
Pobierz deklarację:
Nasze Koordynatorki edukacji kulturalnej w szkołach to:
- Marta Bernatowicz tel.: +48 600 770 614, e-mail: marta.bernatowicz@dorozkarnia.pl
- Katarzyna Radziszewska tel.: +48 603 111 993, e-mail: katarzyna.radziszewska@dorozkarnia.pl
Zapraszamy do kontaktu!!!
Odpowiadamy na pytania…
Wyjaśniamy wątpliwości….
Proponujemy rozwiązania….