prowadzi: Jeremi Molak – aktor, reżyser, animator czas trwania: 90 minut cena: 100 zł miesięcznie (4 zajęcia)
czwartek 16.15 – 17.45
dla dzieci i młodzieży od 11 do 14 lat
Teatr jest magią, tu wszystko może się zdarzyć. Przede wszystkim zdarzy się to, że powstaną autorskie etiudy i spektakle. Jednak nim do tego dojdzie uczestnicy zajęć poznają literaturę piękną i tajniki pracy nad aktora. Będą uczyć się budować postać sceniczną, odgrywać role, poruszać się na scenie i dobrze operować głosem.
Wiedza, czyli o czym mówimy na zajęciach?
Mówimy o technikach aktorskich, o świadomości bycia na scenie, a poprzez gry i zabawy pracujemy nad wyobraźnią.
Umiejętności, czyli co ćwiczymy?
Ćwiczymy dykcję, partnerowanie na scenie, świadomość ciała, budowanie postaci, wyobraźnię i umiejętność wyrażania siebie.
Postawa, czyli co rozwijamy?
Przede wszystkim rozwijamy takie umiejętności jak myślenie sceniczne i współpraca w grupie.
Jak wyglądają zajęcia?
Rozgrzewka: oddechowa, artykulacyjna, ruchowa, etiudy rozwijające wyobraźnię aktora, tworzenie etiud scenicznych z partnerami, praca nad spektaklem.
Uwaga dla nowych uczestników! Formularz zapisów należy wypełnić po spotkaniu z prowadzącymi.
Grupa tworzy przedstawienia teatralne. Podczas zajęć poznaje wszystkie elementy pracy aktora i zawodów związanych z teatrem: kostiumologa, scenografa, charakteryzatora, choreografa i reżysera. To pozwala na rozwijanie wyobraźni, pomysłowości, kreatywności. Wyrabia samodzielność, wytrwałość, rzetelność i obowiązkowość. Praca w grupie i zajęcia indywidualne, gry i zabawy dramatyczne, działania improwizacyjne i inscenizacyjne oraz okołoteatralne rozmowy podczas prób kształtują intelekt i wzbogacają wiedzę i osobowość nie tylko młodego człowieka. Nauka wypowiadania za pomocą ciała, ruchu, gestu, mimiki i słowa, może pomóc w każdej sytuacji życiowej.
Wiedza, czyli o czym mówimy?
O historii teatru, historii dramatu, historii tańca, poszerzamy ogólną wiedzę o człowieku, poznajemy podstawowe pojęcia z technik aktorskich i scenicznych.
Umiejętności, czyli co ćwiczymy?
Ćwiczymy samodzielne myślenie, umiejętności współpracy, pamięć, dykcję, oddech, ruch sceniczny i techniki aktorskie.
Postawa, czyli co rozwijamy?
Rozwijamy koordynację, wyobraźnię, umiejętność pracy w grupie, odpowiedzialność, panowanie nad emocjami, rzetelność, obowiązkowość, pozytywne myślenie.
Jak wyglądają zajęcia?
Rozmowa, rozgrzewka ruchowa, rozgrzewka oddechowa i dykcyjna, etiudy aktorskie (indywidualne i zbiorowe), praca nad scenariuszem, próby spektaklu.
Jeśli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami skontaktuj się z naszą koordynatorką dostępności: ewa.jezewska@dorozkarnia.pl.
SPEKTAKLE:
Za ścianą
premiera: czerwiec 2024
Spektakl „Za ścianą” Teatru ZAKAZ to poetyckie studium umysłowości człowieka nowoczesnego, rozpisane na głosy dwóch bohaterek dramatu, które są skazane na wspólną egzystencję w ciasnym mieszkaniu. Jest to umysłowość ludzi pozbawionych religijnego i kulturowego zakorzenienia, a przez to skazanych na jałowe życie istot walczących o przetrwanie i bezwzględnie zaspokajających swoje potrzeby. Dialogi są żywe, pełne aforyzmowych wypowiedzi, budujące napięcie psychologiczne.
Spektakl „Za ścianą” to uwspółcześniona wersja „Drugiego pokoju” – radiowego dramatu Zbigniewa Herberta z 1958 r., w którym akcja utworu rozgrywała się w pokoju sublokatorskim w latach 50. XX wieku. Zbigniew Herbert (1924 – 1998) – polski poeta, eseista, dramaturg, twórca cyklu poetyckiego „Pan Cogito”, autor słuchowisk. Pośmiertnie odznaczony Orderem Orła Białego. Z wykształcenia ekonomista, prawnik i filozof. Laureat ponad dwudziestu nagród literackich, jego książki zostały przetłumaczone na 38 języków.
„Lekcja” (fr. La Leçon) 1950 r. – jednoaktowa sztuka teatralna autorstwa Eugèna Ionesco, to jedno z ważniejszych dzieł dla teatru absurdu.
Reżyser Darek Sikorski opracował nową odsłonę tego dramatu pt: „PLAN LEKCJI” . Spektakl to studium przygotowań wystawienia sztuki. Widzowie mogą podpatrzeć aktorki i reżysera podczas prób, ich pracę, budowanie roli, relacje w zespole. To wyjątkowa okazja „wniknięcia” do środowiska teatralnego i zrozumienie twórczego procesu.
występują: Anna Orłowska, Zofia Sochaczewska, Hanna Stacewicz
scenariusz i reżyseria: Darek Sikorski
scenografia: Darek Sikorski
kostiumy i stylizacja: Teatr Zakaz
technika: Jerzy Frączek.
Jest to spektakl na styku rzeczywistości cyrkowej i nierzeczywistego życia klaunów. To połączenie cyrku z kabaretem, pantomimą i teatrem dramatycznym. To świat, w którym nie można nikogo okłamać. Klauni mogą wiele. Już od dawna przestali tylko rozśmieszać. Z czerwonym nosem łatwiej i bezpieczniej jest ujawniać oczywiste niedorzeczności. Nie trzeba brać poważnie krytyki błazna. Klaun bierze na swoje barki całą naszą głupotę i wszystkie nieszczęścia, które nas spotkają. Wtedy śmiejemy się już nie z siebie.
Sztuka cyrkowa to marzenie twórców teatru. Klaunowskie skecze są zwykle przerywnikami w głównym przedstawieniu, w Clownach stanowią treść tego przedstawienia.
Scenariusz: Andrzej Strzelecki
reżyseria: Darek Sikorski
muzyka: Nino Rota
występują: Mela Kupis, Sebastian Leśniak, Ania Orłowska, Zofia Sochaczewska, Hanna Stacewicz, Ewelina Wiśniewska.
Orkiestra bez pulpitów, nut a nawet instrumentów. I dyrygent, który próbuje zachęcić muzyków do gry. Gdy ci oponują, dyrygent zarzuca członkom orkiestry brak wyobraźni, która w muzyce jest najważniejsza. Obie strony nie mogą się dogadać, ale są skazane na siebie. Kiedy kończą się wreszcie wzajemne wyrzuty i oskarżenia, zaczynają grać.. i już nie mogą przestać. Nie lubimy być sterowani. Chcemy chronić własną osobowość i chcemy przynależeć do grupy. Chcemy tworzyć własną rzeczywistość świadomie, bez fałszywego przywództwa. Czy jesteśmy w stanie oprzeć się manipulacji? Ostatnie wydarzenia nie napawają optymizmem. Ale może w rzeczywistości nie jest z nami aż tak źle…
Bolero to uniwersalna historia a w niej sporo absurdalnego humoru, realistycznych obserwacji i tak zwane drugie dno. Jak w życiu…
scenariusz: Grzegorz Reszka
reżyseria: Darek Sikorski
muzyka: Maurice Ravel
obsada: Mela Kupis, Sebastian Leśniak, Ania Orłowska, Zofia Sochaczewska, Hanna Stacewicz, Ewelina Wiśniewska.
Bliskie są nam idee prezentowane przez Fundację Kultury Bez Barier. Dlatego też pracownicy Dorożkarni uczestniczyli w warsztatach dotyczących współpracy z publicznością z niepełnosprawnością ruchową, wzrokową i słuchową, które poprowadzili specjaliści z Fundacji.
Kultura bez barier to także brak bariery finansowej, dlatego na spektakle i koncerty mamy wstęp wolny, uczestnicy zajęć zaś płacą 25% ich wartości, 75% pochodzi ze środków publicznych.
Program adresowany jest do młodych artystów, którzy zrobili już pierwszy krok i zrealizowali swój pierwszy koncert, spektakl, wystawę… Teraz pora na krok drugi i trzeci, czyli kolejną prezentację swojej twórczości, a to można zrobić właśnie w Dorożkarni. Zapewniamy nie tylko przyjazną przestrzeń, ale również wsparcie naszego zespołu przy realizacji tego przedsięwzięcia.
Spółdzielnia kultury to internetowa przestrzeń, w której instytucje, organizacje, grupy nieformalne i wszyscy chętni, nieodpłatnie dzielą się swoimi zasobami – przestrzenią, sprzętem, produktami kultury. Wśród nich znajdziecie również Miejsca Aktywności Lokalnej (MAL), które realizują ideę otwartości na społeczność lokalną – sprzyjają realizowaniu pomysłów mieszkańców, nawiązywaniu sąsiedzkich relacji oraz aktywnemu spędzaniu czasu wolnego w najbliższym otoczeniu. Spółdzielnia Kultury powstała z inicjatywy dzielnicowych domów kultury.
W Spółdzielni Kultury znajdują się zasoby, które możecie pożyczać nieodpłatnie na organizację działań lokalnych/kulturalnych/społecznych, które są niekomercyjne i otwarte dla mieszkańców Warszawy.
Z zasobów Spółdzielni może korzystać każda osoba, realizująca działania na powyższych zasadach, na rzecz społeczności lokalnej. Każdy też może dodać do bazy swoje zasoby. Pomagamy sobie bezpłatnie i budujemy sieć lokalnej współpracy.
Spółdzielnia Kultury jest wspólnym projektem Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy oraz Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej.
W Spółdzielni Kultury znajdziecie również zasoby Dorożkarni.
VIII edycja międzymuzealnej gry „Raz, dwa, trzy, warszawiakiem jesteś ty”
Zapraszamy rodziny z dziećmi na wakacyjną przygodę, która potrwa od 18 czerwca do 9 września 2018 roku. Tym razem – w nawiązaniu do setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – motywem przewodnim zabawy będzie hasło „Nasza Niepodległa”. Dzięki przygotowanym przez nas łamigłówkom i zadaniom poznacie również cudzoziemców, którzy współtworzyli historię Warszawy. Aby rozpocząć przygodę, wystarczy wejść na stronę www.razdwatrzywarszawiak.pl, zarejestrować się i za darmo pobrać przygotowane materiały. Koniecznie zarezerwujcie sobie czas – na wszystkich graczy czekają nowe zadania, ciekawostki i nagrody.
Na wspólną zabawę zaprasza Muzeum Powstania Warszawskiego oraz współorganizatorzy: Centrum Edukacyjne IPN im. Janusza Kurtyki „Przystanek Historia”, Dom Kultury „Dorożkarnia”, Dom Spotkań z Historią, Dział Starej Książki Medycznej Głównej Biblioteki Lekarskiej, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy, Kordegarda Galeria Narodowego Centrum Kultury, Muzeum Gazownictwa, Muzeum Geologiczne PIG-PIB, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Muzeum Historyczne w Legionowie, Muzeum im. Kazimierza Pułaskiego w Warce, Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Muzeum Karykatury im. Eryka Lipińskiego, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Niepodległości, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Warszawskiej Pragi, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, VIII Ogród Jordanowski, PAN Muzeum Ziemi w Warszawie, Stacja Muzeum, Towarzystwo Ubezpieczeń Prudential, Zamek Królewski w Warszawie i ZOO Warszawa.
Nasza gra zdobyła Grand Prix Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej 2016 oraz nagrodę Złotego Słonecznika 2015 przyznawaną najlepszym inicjatywom dla dzieci.
STARTER – to projekt wsparcia młodych artystów na początku ich drogi. Pierwsze projekty zrealizował tutaj m.in. Tomasz Bagiński, Jakub Łukowski, Rafał Skalski. Mogą z niego skorzystać osoby, które chcą zrobić pierwszy spektakl, koncert, wystawę.
DOROŻKARNIA to miejsce otwarte na młodych twórców. Nie tylko chętnie ich wspieramy i promujemy, ale także sami korzystamy z wypracowanych przez nich, często innowacyjnych rozwiązań i je wdrażamy. Przykładem takiego działania jest m.in. zastosowanie przez DK DOROŻKARNIA stołu do działań animacyjnych w przestrzeni miejskiej, zaprojektowanego przez Nelę Maniewską (praca dyplomowa przygotowana na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP w 2017 roku).